Авторське право і суміжні права в теле і радіопередачах
Проблеми авторських і суміжних прав в теле і радіопередачах.
Відразу хотілося б відзначити, що питання авторських і суміжних прав у телепередачах та у радіопередачах (програми) є одні з найскладніших та проблемних.
Нагадаємо, що авторське право поширюються на музичні та аудіовізуальні твори. Використання аудіовізуальних творів (кінофільмів, роликів та частин з них), а також музичних творів (музики або її частин) у теле і радіопередачах має масовий і найрізноманітніший характер. Але аудіовізуальні та музичні твори – це об'єкти авторських прав. Вони охороняються законом, їх використання регламентується нормами права. Але! Але вони регулярно транслюються. та звучать на телебаченні та у радіо ефірі. Причому музичні твори (музичні твори або їх частини) звучать як у супермаркеті чи в торговому центрі, так і на транспорті (у звичайній маршрутці чи таксі) та в інших загальнодоступних місцях. При цьому варто згадати Ютуб в мережі Інтернет, де викладено величезну кількість аудіовізуальних творів (кінофільмів, роликів та частин з них), а також музичних творів (музики або її частин).
Українські телеканали в масовому порядку використовують у своїй діяльності музику не лише у складі оригінальних композицій, а й частини музичних творів у рекламних роликах, анонсах передач і просто для покращення аудіо-супроводу передач. Будьмо реалістами: без музичного оформлення в принципі важко уявити сучасне телевізійне мовлення.
Але як це впливає на авторське право і суміжні права власників таких прав?
Телепрограма і телепередача як об'єкти авторського права.
Повний перечень об'єктів, охоронюваних авторським правом, перерахований у Громадянському кодексі та Законі про авторське право. До об'єктів авторських прав відносяться літературні, художні і наукові твори. При цьому як телепередача, так і телепрограма у переліку об'єктів авторського права (ст. 6 Закону про авторське) відсутні. Але відповідно до Закону як об'єкти авторських прав; будуть охоронятися окремі складові (об'єкти), що входять до складу як телепередачі, так і телепрограми, а саме:
- Музичні твори — композиції, створені для використання в телевізійних програмах і рекламі.
- Графічні та візуальні елементи дизайну (логотипи, заставки тощо), візуальні ефекти, анімаційні вставки та інші графічні елементи.
- Відеоматеріали, до яких відносяться зняті сюжети, інтерв'ю, репортажі, хроніки та інші відеозаписи.
- Декорації та оригінальні костюми, створені для телепередач.
- Персонажі теж можуть охоронятися як у формі текстового опису, так і у вигляді візуального зображення.
Як замовити реєстрацію своїх прав?
Зателефонуйте 063 267 80 37, напишіть у Viber або Telegram
Чи можна захистити ідею телепередачі?
Часто у наших Клієнтів виникає, наприклад, питання реєстрації ідеї теле- чи радіопередачі за допомогою реєстрації сценарію як літературного твору. На жаль, ще раз підкреслимо, що сама ідея передачі (наприклад розіграш призів за допомогою лототрону) не буде охоронятися. Авторське право не поширюється на: ідеї, процеси, методи діяльності або математичні концепції як такі. Таким чином, автор повинен розуміти, що якщо він у своєму творі виклав метод/процес переробки металів, то цей метод не охоронятиметься.
Правові проблеми регулювання телепрограм
Зауважимо, що юридична спільнота розділена на дві частини у підході до телевізійним програмам як об'єкту авторських і суміжних прав (скорочено - АП і СП).При першому підході телепередача не розглядається як один із видів аудіовізуального твору. А тому нібито не підкоряється правовому регулюванню, властивому аудіовізуальним творам. Зауважимо, що у Ліцензійних договорах ОКУ (Організацій колективного управління) з тими самими кабельними телекомпаніями дія цього Договору не поширюється на переробку аудіовізуальних та музичних творів.
Другі фахівці прирівнюють аудіовізуальні твори до класичних кіно та телефільмів. Посилаючись при цьому на Бернську конвенцію про охорону літературних і художніх творів. У цій конвенції у ст. 2, 14, 14 bis використовується термін «кінематографічне твір», а не «аудіовізуальний твір». Тому, на їхню думку, телепрограма відноситься до аудіовізуальних творів (фільмів).
Треті фахівці важливим моментом розуміння суті телепрограм вказують і те, що телепрограми, на відміну теле- і кінофільмів, можуть бути створені та показані у прямому эфире. Ця група юристів вважає, що під аудіовізуальними творами слід розуміти виключно кінофільми, теле- і відео фільми. Але ніяк не телепередачі та телепрограми.
Інша точка зору деяких правознавців відносить телепрограми до різновиду аудіовізуальних творів. А тому, на їхню думку, телепрограма має підкорятися правовому режиму аудіовізуального твору.
Так що ж робити організаціям про теле та радіомовлення?
Головне - підписувати грамотні Договори передачі авторських прав зі сценаристами, операторами, режисерами, авторами текстів та композиторами, оформлювачами та дизайнерами інтер'єрів та костюмів. Зареєструвати свої авторські права на телепередачі та радіопередачі на себе коханих! Іншого шляху - просто не існує.
Міжнародні норми про права на теле та радіопередачі
Правові норми про захист авторських та суміжних прав на теле та радіопередачі), насамперед, закладено у міжнародних конвенціях, учасником яких є Україна. Це:
• Бернська конвенція про охорону літературних і художніх творів, Паризький Акт від 24 липня 1971 року, змінений 2 жовтня 1979 року, дата приєднання України - 31 травня 1995 року, дата набрання чинності для України - 25 жовтня 1995 року.
• Конвенція про охорону інтересів виробників фонограм від незаконного відтворення їхніх фонограм від 29 жовтня 1971 року, до якої України приєдналася 15.06.1999. Саме ця Конвенція забезпечує іноземним фонограмам на території України охорону від відтворення та імпорту екземплярів фонограм.
• Міжнародна конвенція про охорону прав виконавців, виробників фонограм і організацій мовлення від 26 жовтня 1961 року, до якої України приєдналася 20.09.2001.
• Договір Всесвітньої організації інтелектуальної власності про виконання і фонограми, прийнятий Дипломатичною конференцією 20 грудня 1996 року, до якої України приєдналася 20.09.2001.
• Договір Всесвітньої організації інтелектуальної власності про авторське право, прийнятий Дипломатичною конференцією 20 грудня 1996 року, до якої Україна приєдналася 20.09.2001.
• Угода про торговельні аспекти прав інтелектуальної власності (ТРІПС) у редакції від 06.12.2005.
• Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, від 30.11.2023.
• Європейська конвенція про транскордонне телебачення зі змінами, внесеними Протоколом від 9 вересня 1998 року.
• Директива Європейського Парламенту і Ради 2001/29/ЄС від 22 травня 2001 року про гармонізацію окремих аспектів авторського права і суміжних прав в прав в інформаційному суспільстві.
• Директива Ради 93/83/ЄЕС від 27 вересня 1993 року про узгодження окремих положень авторського права і суміжних прав, застосованих до супутникового мовлення і кабельної ретрансляції.
• Директива Європейського Парламенту і Ради 2014/26/ЄС від 26 лютого 2014 року про колективне управління авторським правом і суміжними правами та мульти територіальне ліцензування прав на музичні твори для онлайн використання на внутрішньому ринку.
Національне законодавство
Це Конституція України, відповідні норми Цивільного, Кримінально, Адміністративного та Митного кодексів, Законів України "Про авторське право і суміжні права", "Про медіа", "Про кінематографію", "Про видавничу справу" та інші закони України, що регулюють відносини у сфері правової охорони особистих немайнових та майнових прав суб'єктів суміжних прав.
Цікаві положення Закону "Про медіа"
Що таке онлайн-медіа?
Відповідно до ст.1 зазначеного Закону про медіа, це такі медіа, що регулярно поширюють інформацію у текстовій, аудіо-, аудіовізуальній чи іншій формі в електронному (цифровому) вигляді за допомогою мережі Інтернет на власному веб-сайті, крім медіа, які віднесені цим Законом до аудіовізуальних медіа.
Що таке аудіовізуальне медіа?
Відповідно до ст.1 зазначеного Закону, це медіа-сервіс, основним призначенням якого або відокремленої частини якого є надання загальній аудиторії доступу до програм, що здійснюється з інформаційною, розважальною чи навчальною метою під редакційним контролем суб’єкта у сфері медіа за допомогою електронних комунікаційних мереж, а саме: телевізійне мовлення (лінійний аудіовізуальний медіа-сервіс) або аудіовізуальний медіа-сервіс на замовлення (нелінійний аудіовізуальний медіа-сервіс); радіомовлення (лінійний аудіо медіа-сервіс) або аудіальний медіа-сервіс на замовлення (нелінійний аудіо медіа-сервіс).
Що таке Медіа (засіб масової інформації)?
Відповідно до ст.1 зазначеного Закону про медіа це засіб поширення масової інформації у будь-якій формі, який періодично чи регулярно виходить у світ під редакційним контролем та постійною назвою як індивідуалізуючою ознакою.
Що таке Мовлення
Це є телевізійне мовлення або радіомовлення незалежно від технології, у тому числі в мережі Інтернет.
Що таке музичний кліп?
Це змістовно завершений аудіовізуальний твір, основою звукового ряду якого є виконання музичного твору з текстом або без тексту.
Що таке позивні?
Відповідно до ст.1 зазначеного Закону про медіа позивні - будь-яка комбінація звуків (слів, літер, цифр тощо), яка дає змогу відрізнити один радіоканал від іншого. ну як тут не згадати, що позивні можуть бути зареєстровані як звукова торгова марка.
Ми здатні захистити Ваші права та інтереси!